La data de 23 februarie, Serviciul Vamal împreună cu Misiunea Înalților Consilieri ai Uniunii Europene au lansat oficial „Procedura de validare automată a declarațiilor vamale la export” în cadrul unui eveniment de prezentare organizat pentru mediul de afaceri, cu participarea conducerii de vârf a Serviciului Vamal și a reprezentanților Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova.
În deschiderea evenimentului, Directorul Serviciului Vamal Igor Talmazan, a mulțumit Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova pentru suportul constant, acordat în procesul de aliniere și implementare a legislației UE, subliniind că eforturile Serviciului Vamal sunt canalizate spre informarea în mod corespunzător a mediului de afaceri și a societății, cu privire la beneficiile și inovațiile noii legislații vamale, ce are ca scop reducerea birocrației, procese moderne și servicii digitizate. Una dintre simplificările oferite mediului de afaceri este procedura de validare automată a declarațiilor vamale la export, instrument care vizează promovarea exporturilor și extinderea pieței de desfacere pentru mărfurile autohtone.
Înaltul Consilier UE pentru politică vamală și fiscală, Rosario De Blasio a salutat lansarea procedurii de validare automată, menționând că, pe lângă faptul că este o inovație importantă introdusă odată cu noul Cod Vamal, procedura de validare automată marchează și o schimbare pozitivă în relațiile dintre autoritatea vamală și mediul de afaceri. „Această procedură va oferi beneficii tangibile agenților economici și va spori eficiența mecanismului de analiză a riscurilor utilizat de vamă. În plus, va consolida încrederea reciprocă între Serviciul Vamal și mediul de afaceri, contribuind la dezvoltarea comerțului legitim și în același timp, facilitând activitatea de afaceri”, a spus oficialul.
În cadrul evenimentului, specialiștii Serviciului Vamal au prezentat funcționalitățile IT ale sistemului de validare automată, dar și aspectele practice ale procedurii vamale. Agenții economici ce desfășoară operațiuni de export, care au participat la procesul de testare a procedurii de validare automată, și-au împărtășit impresiile și recenziile pozitive asupra acestui nou instrument de facilitare.
Începând cu data de 23 februarie, procedura poate fi utilizată de către toți agenții economici care efectuează exportul mărfurilor autohtone, ceea ce presupune că declarațiile vamale selectate pe culoarul verde de control vamal vor fi validate automat de către sistemul informațional ,,ASYCUDA World” fără intervenția directă a funcționarului vamal, în decurs de 15 minute din momentul recepționării acestora.
Validarea automată a declarațiilor vamale la export face parte din procesul amplu de modernizare a procedurilor vamale, prin alinierea acestora la standardele europene de control vamal, pentru a optimiza timpii și costurile de vămuire, a facilita exporturile, a reduce interacțiunea fizică cu funcționarii vamali și a minimiza riscurile de fraudă, prin digitalizarea proceselor vamale.